Towards a decolonial epistemology of musical notation
Keywords:
Musical notation, musical representation system, notation units, musical reading and writing, music education.Abstract
Musical notation appears as a problematic aspect in the debate about the forms of coloniality of knowledge. It is often seen as an instrument of domination because it imposes itself as a mode of representation for music coming from oral tradition, which finds innumerable limitations in the notation for its record. The epistemology of musical notation that is questioned here as hegemonic is that which: (i) limits its possibilities to academic repertoire; (ii) warns about its (in)ability to register other music; (iii) limits and reduces its function to that of a register; (iv) encourages the development of reading skills in particular; and (v) assumes the activity of reading as decoding and writing as codifying with its concomitant pedagogy. This epistemology entails a Eurocentric perspective of musical notation that has colonized music education, naturalizing not only in the fields of musical training, but also in ordinary life.In this article we propose to question that epistemology, providing empirical evidence and arguments that allow us to estimate alternative assumptions for thinking about musical notation as a system of representation, with the consequent decolonial possibilities that this implies.
References
Abraham, O. y von Hornbostel, E. M. (1994). Suggested methods for the transcription of exotic music. Ethnomusicology, 38(3), 425-456.
Aguilar, M. del C. (1997). Escuchar, escribir, leer, componer. Reflexiones sobre la enseñanza de la lectura y escritura musical. Orpheotron, 1, 35-44.
Andersen, C., Scheuer, N., Pérez Echeverría, M. del P., y Teubal, E. (Ed.). (2009). Representational systems and practices as learning tools. Rotterdam: Sense Publishers.
Bamberger, J. (1991). The mind behind the musical ear. How children develop musical intelligence. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Blanche-Benveniste, C. (1998). Estudios linguísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Blanche-Benveniste, C. (2002). La escritura irreductible a un “código”. En E. Ferreiro (Comp.), Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Burcet, M. I. (2010a). La unidad de pensamiento en la ejecución musical. En F. Shifres (Ed.), Actas de la Segunda Jornada de Desarrollo Auditivo en la Formación del Músico Profesional. La Plata: CEA.
Burcet, M. I. (2010b). La naturaleza de la experiencia musical y la habilidad para identificar el número de notas en una melodía. En L. I. Filottrani y A. P. Mansilla (Ed.), Tradición y diversidad en los aspectos psicológicos, socioculturales y musicológicos de la formación musical. Buenos Aires: SACCoM.
Burcet, M. I. (2014). Realidad perceptual de la nota como unidad operativa del pensamiento musical. Tesis de Maestría, Facultad de Bellas Artes, UNLP, Argentina. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/41539.
Burcet, M. I. y Jacquier, M. P. (2007). El agrupamiento perceptual en conflicto con el código de escritura. En M. Espejo (Ed.), Memorias de las II Jornadas Internacionales de Educación Auditiva. Tunja: UPTC.
Burcet, M. I. y Shifres, F. (2017). The conceptualizations that children of 8 years old do about the minimum units of musical segmentation. Trabajo presentado en el Global Arts and Psychology Seminar (GAPS). Gratz, del 28 al 29 de abril.
Castro, S. T. (2015). Hacia una ontología musical orientada a la acción o dinámica performativa comunitaria, colaborativa y creativa. En I. C. Martínez, A. Pereira, M. Valles, y M. Tanco (Ed.), Actas del 12º ECCoM. Buenos Aires: SACCoM.
Cook, N. (1990). Music, Imagination and Culture. Oxford: Oxford University Press.
Davidson, L. y Scripp, L. (1988). Young children’s musical representations: Windows on cognition. En J. A. Sloboda (Ed.), Generative processes in music: The psychology of performance, improvisation, and composition. Oxford: Clarendon Press.
Davidson, L. y Scripp, L. (1989). Education and development in music from a cognitive perspective. En D. J. Hargreaves (Ed.), Children and the art. Milton Keynes: Open University Press.
Davidson, L., Scripp, L. y Welsh, P. (1988). Happy Birthday: evidence for conflicts of perceptual knowledge and conceptual understanding. Journal of Aesthetic Education, 22(1), 65-74.
Dewey, J. (1927; 1958). Experience and nature. Nueva York: Dover Publications.
Escobar, L. A. (1983). La música en Cartagena de Indias. Bogotá: Intergráficas.
Ferreiro, E. (1997). Alfabetización, teoría y práctica. México: S. XXI.
Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación. México: Fondo de Cultura Económica.
Ferreiro, E. (2002). Escritura y oralidad: unidades, niveles de análisis y conciencia metalinguística. En E. Ferreiro (Comp.), Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: S. XXI.
Garfias, R., Kolinski, M., List, G., y Rhodes, W. (1964). Symposium on transcription and analysis: A Hukwe song with musical bow. Ethnomusicology, 7(2), 233-240.
Gonnet, D. (2015). La diversidad de caminos en la construcción de conocimiento musical. Una experiencia socio-comunitaria. Epistemus, 3(1), 25-43.
Halle, J. (2004). Meditations on a post-literate musical future. NewMusicBox. Disponible en http://www.newmusicbox.org/articles/author/JohnHalle/.
Holguín, P. y Shifres, F. (2015). Escuchar música al sur del Río Bravo: Desarrollo y formación del oído musical desde una perspectiva latinoamericana. Calle14, 10(15), 40-53.
Kingsbury, H. (1988). Music, talent, and performance: A conservatory cultural system. Filadelfia: Temple University Press.
Malbrán, S. (1996). Los atributos de la audición musical. Notas para su descripción. Eufonía, 2, 55-68.
Miller, J. y Weinert, R. (2002). Lengua hablada, teoría lingüística y adquisición del lenguaje. En E. Ferreiro (Comp.), Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Musumeci, O. (2002). Hacia una educación de conservatorio humanamente compatible. En I. Martinez y O. Musumesi (Eds.), Actas de la II Reunión Anual de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. Quilmes: UNQ.
Olson, D. R. (1994). The world on paper. Cambridge: Cambridge University Press.
Ong, W. (1982). Orality and literacy. The technologizing of the Word. Londres y Nueva York: Methuen.
Pontecorvo, C. (2002). Las prácticas de alfabetización escolar: ¿es aún válido el “hablar bien para escribir bien”? En E. Ferreiro (Comp.), Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.
Scheuer, N. (2016). Alfabetizarse es mucho más que aprender letras. El reduccionismo del “Nuevo método de alfabetización” en Argentina. Bariloche: Universidad Nacional del Comahue. Disponible en http://crubweb.uncoma.edu.ar/cms/?p=5855.
Shifres, F. (2014). Evidencia ontogenética de holismo en la facultad rítmica. Trabajo presentado en las Séptimas Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP). La Plata (Argentina), del 5 al 6 de junio.
Shifres, F. y Gonnet, D. (2015). Problematizando la herencia colonial en la educación musical. Epistemus, 3(2), 51-67.
Shifres, F. y Holguín, P. (2015). Reconsiderando el desarrollo de las habilidades de audición musical. En F. Shifres y P. Holguín (Ed.), El desarrollo de las habilidades auditivas de los músicos. Teoría e investigación. La Plata: GITeV.
Wittgenstein, L. (1935). The blue and brown books. Londres: Blackwell Publishers.