On the process of acquiring musical instruments from El Sistema. Towards an ecological epistemology in music education.

Authors

  • Attilio Lafontant Laboratorio de Ecología Política. Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas.

Keywords:

Tonewoods, Global South, The System, environmental injustice, ecological epistemology.

Abstract

This article aims to make visible the relationship between the exploitation of tonewoods in the Global South and the acquisition strategy of stringed musical instruments rubbed and pulsed for El Sistema Nacional de Coros y Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela (from now on, El Sistema) since 2007. This is the period in which this programme began to receive a great deal of national and international funding, with a view to including one million youngsters in the programme by 2019. The nature of this study is documentary, as it involves the application of content analysis to the acquisition plans of Fundamusical (the El Sistema's governing body). In addition, a correlation was made between this strategy for the acquisition of musical instruments and the information provided by environmentalists who demand an unprecedented deforestation in the Global South, in which Chinese companies position themselves as the world's leading importers of musical instruments and importers of tonewoods. Finally, it is evident that behind the rhetoric of social welfare, scenarios of environmental injustice continue to be reproduced to supply instruments to El Sistema. The decolonization of such practices must incorporate an ecological epistemology that allows us to trace the reciprocal influence between the Cartesian anthropocentric vision of music education and its impact on the current socio-environmental crisis.

References

Acosta, A. (2011). Extractivismo y neoextractivismo: Dos caras de la misma maldición. En M. Lang y D. Mokrani (Comp.), Más allá del desarrollo. Grupo permanente de trabajo sobre alternativas al desarrollo. México: Fundación Rosa Luxemburg.

Alimonda, H. (2016). Colonialidad de la naturaleza en América Latina. Conferencia impartida en Escuela de Formación Ecosocialista y Pensamiento Decolonial. Caracas: Universidad Experimental de las Artes.

Allen, S. A. (2011). Projects and problems for ecomusicology in confronting a crisis of culture. Journal of the American Musicological Society, 64(2), 414-424.

Archer, W. (1964). On the ecology of music. Ethnomusicology 8(1), 28-33.

Baker, G. (2015). El Sistema. Orquestando a la juventud venezolana. Traducción de circulación interna por Reinaldo Solar (mimeo). Caracas.

Baker, G. (2016). Antes de pasar página: conectando los mundos paralelos de El Sistema y la investigación crítica. Revista Internacional de Educación Musical, 4, 51-60.

Banco Interamericano de Desarrollo – BID (s.f.). Planes de adquisiciones y los contratos de préstamos. Disponible en http://www.iadb.org/es/proyectos/documentos-del-proyecto,7019.html?id=1869/OC-VE&projectStatus=Implementation&isAjaxRequest.

Beattie, R. (2009). An environment in tonewoods. Londres: Universidad Metropolitana de Londres.

Borzacchini, C. (2004). Venezuela sembrada de orquestas. Caracas: Editorial Banco del Caribe.

Coronil (2002)

Coronil, F. (2013). El estado mágico. Naturaleza, dinero y modernidad en Venezuela. Caracas: Alfa.

Hachmeyer, S. (2015). Attracting and banning Ankari: Musical and climate change in the Kallawaya region in the northern Bolivia. Lund: Department of Human Geography, Faculty of Social Sciences. University of Lund.

Harvey, D. (2004). El “nuevo” imperialismo: acumulación por desposesión. Socialist Register 2004; The New Imperial Challenge, 40, 99-129. Disponible en http://socialistregister.com/index.php/srv/article/download/14997/11983.

Hsu

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

Matsunobo, K. (2009). Artful encounters with nature: ecological and spiritual dimensions of music learning. Tesis Doctoral, Universidad de Illinois. Disponible en https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/14693/Matsunobu_Koji.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la modernidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo.

Sanfeliu, A. (2010). La música y el medio ambiente. Barcelona: Programa de Artes y Paz.

Santos, B. D. S. (2010). Para descolonizar occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLACSO, y Prometeo.

Shepherd, J. y Devine, K. (Ed.) (2015). The Routlegde reader on the Sociology of Music. Loondres: Routlegde.

Shevock, D. (2015). The possibility of eco-literate Music Pedagogy. TOPICS for Music Education Praxis, 1, 1-23.

Simbaña, F. (2012). El sumak kawsay como proyecto político. En M. Lang y D. Mokrani (Comp.), Más allá del desarrollo. México: Fundación Rosa Luxemburg/Abya Yala.

Small, C. (2010). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza.

Ulloa, A. (2014). Escenarios de creación, extracción, apropiación y globalización de las naturalezas: emergencia de desigualdades socioambientales. En B. Göbel, M. Góngora-Mena y A. Ulloa (Ed.), Desigualdades socioambientales en América Latina. Berlín: Ibero-Amerikanischen Institut.

United Nations (s.f.a). Comtrade database. Recuperado de https://comtrade.un.org/db/mr/rfCommoditiesList.aspx?px=H1&cc=92, 15 de noviembre de 2015.

United Nations (s.f.b). Metas para el milenio de las Naciones Unidas. Recuperado de: http://www.un.org/es/millenniumgoal.

Published

2018-01-18

Issue

Section

Monográfico