The construction of universal knowledge in the tango scene at the beginning of the 21st century. The Orlando Goñi School experience.

Authors

  • Daniel Horacio Gonnet Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) -Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP) Tecnicatura en Música Popular – Fundación Música Esperanza – Asociación Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora – Facultad de Bellas Artes – UNLP

Keywords:

Tango, neo-contentionusness, decoloniality of knowledge, construction and circulation of knowledge.

Abstract

This article focuses on the genesis of a cooperative school born from historical needs in the Buenos Aires tango of the 1990s. In a musical scene dominated by the rules of the game of neoliberalism, the tango lived a revitalised renaissance by a “neo-contentiousness” in public milieus with voluntary donations. In this co-management modality, a proper way of circulating knowledge was structured. Defined by one of its founders as “very little formal, but very serious”, the Orlando Goñi School constitutes a successful experience in the construction and circulation of knowledge in the language of tango.
This work aims to characterize the Goñi School as a decolonial experience, based on the analysis of the main features of its genesis process, as well as on the progressive identity and institutionalization by means of precepts and norms, taking as a starting point the conversation with Julián Peralta, one of the founders, teacher, cultural manager and renowned tango musician of the last twenty years.

Author Biography

Daniel Horacio Gonnet, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) -Facultad de Bellas Artes – Universidad Nacional de La Plata (UNLP) Tecnicatura en Música Popular – Fundación Música Esperanza – Asociación Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora – Facultad de Bellas Artes – UNLP

Musicoterapeuta (UBA) y Magíster en Psicología Cognitiva y Aprendizaje (Facultad Latino-americana en Ciencias Sociales -FLACSO - Universidad Autónoma de Madrid -UAM). Coordinador en la carrera Tecnicatura en Música Popular, conformada por las organizaciones Asociación Madres de Plaza de Mayo Línea Fundadora, Fundación Música Esperanza y la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, que funciona en el Espacio Memoria y DDHH (Ex - ESMA). Docente en las materias Proyectos de abordaje socio - musicales I y Seminario: Debates acerca de la construcción de conocimientos en música popular.Investigador (categoría V - sistema de incentivos-SPU) miembro del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM – FBA -UNLP). Adscripto en las materias Educación Musical Comparada y Desarrollo de Proyectos en Música en la Licenciatura en Educación Musical (FBA- UNLP). Como profesional trabaja en el Centro de tratamiento ambulatorio integral (CTAI), programa del Organismo Provincial - Niñez y Adolescencia.

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Published

2018-01-18

Issue

Section

Monográfico