Choral groups in Spain: A space for coexistence and music education.

Authors

  • Nuria Fernández Herranz Universidad Carlos III de Madrid. Aula de las Artes.
  • José Antonio Corraliza Rodríguez Universidad Autónoma de Madrid
  • Soledad Ferreras Mencía Universidad Pontificia Comillas Madrid. Escuela Universitaria de Enfermería y Fisioterapia San Juan de Dios.

Keywords:

Choirs, choral activity, choral societies, sociability, music education.

Abstract

This paper presents the most relevant data obtained from a study conducted with the participation of 1255 choirs, most of them registered in the database of the Music and Dance Documentation Center from the National Institute of Performing Arts and Music of Spain. The main aim of the study of such an extensive array of choirs is to get sufficient information to describe the basic profile of choral activity in Spain. In order to conduct this study a questionnaire was designed including some specific questions for each one of the three types of choirs in which the sample was classified: children/youth choirs, mixed choirs and equal voices choirs. The questionnaire includes variables referring to the basic profile of the choirs, institutional linkage, repertoires, financing, data about the activities of the choirs and the conductors’ profile. The results show, among other things, that the choirs establish long lasting associative experiences and that, though many conductors are trained as musicians, they are not specialized in choral conducting. Finally, the qualitative and quantitative importance of the choral activity to enhance cultural heritage, musical education and social relevance of the choral movement in Spain stands out.

Author Biographies

Nuria Fernández Herranz, Universidad Carlos III de Madrid. Aula de las Artes.

Dra. en Humanidades por la Universidad Carlos III de Madrid.

Directora del Aula Coral. Universidad Carlos III de Madrid.

Profesora Especialista de Dirección de Coro en el Conservatorio Superior de Música de Castilla la Mancha.

Presidenta de la Comisión Pedagógica de la Fundación Acción Social por la Música.

José Antonio Corraliza Rodríguez, Universidad Autónoma de Madrid

Doctor en Psicología por la  Universidad Autónoma de Madrid.  

Catedrático de Psicología Social y Ambiental de la Universidad Autónoma de Madrid

Soledad Ferreras Mencía, Universidad Pontificia Comillas Madrid. Escuela Universitaria de Enfermería y Fisioterapia San Juan de Dios.

Doctora por la Universidad Pontificia Comillas  Madrid.

Profesora de Estadística y Metodología de Investigación.

 

References

Anshel, A. y Kipper, D. A. (1988). The influence of group singing on trust and cooperation. Journal of Music Therapy, XXV(3), 145-155.

Ariño, A. (2004). Asociacionismo, ciudadanía y bienestar social. Papers: Revista de Sociología, 74, 85-110.

Bagües, J. (1987). El coralismo en España en el siglo XIX. En Varios Autores, España en la música de Occidente: Actas del Congreso Internacional del Año Europeo de la Música (Salamanca, 29 de octubre-5 de noviembre de 1985). Madrid: Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música.

Bartel, R. y Cooper, C. (2015). Singing Europe. Bonn: European Choral Association – Europa Cantat (ECA-EC). Disponible en http://www.miz.org/dokumente/2015_singingeurope_report.pdf.

Bell, C. L. (2004). Update on community choirs and singing in the United States. International Journal of Research in Choral Singing, 2(1), 39-52.

Bell, C. L. (2008). Toward a definition of a community choir. International Journal of community Music,1(2), 229-241.

Brey, G. (1994). Sur les orphéons en Espagne et à Valladolid en particulier. Commentaires à propos du livre de Joaquina Labajo Valdés. Bulletin d’Histoire Contemporaine de l’Espagne, 20, 38-46.

Carbonell, J. (Coord.) (1998). Los orígenes de las asociaciones corales en España. Barcelona: Oikos-Tau.

Carbonell, J. (1991. Sociedades corales en Cataluña: visión historiográfica y estado de la cuestión. Revista de Musicología, 14(1-2), 113-124.

Carbonell, J. (2000). Joseph Anselm Clavé i el naixement del cant coral a Catalunya (1850-1874). Barcelona: Galerada.

Carbonell, J. (2003). Aportaciones al estudio de la sociabilidad coral en la España Contemporánea. Hispania, LXIII/2 (214), 485-504.

Carbonell, J. (2008). La Societat Coral Euterpe. Barcelona: Rúbrica.

Chorus America (2009) The Chorus Impact Study. How Children, Adults, and Communities Benefit from Choruses. Disponible en: http://www.chorusamerica.org/.

Cunha, R. y Lorenzino, S. (2012). The secondary aspects of collective music-making. Research Studies in Music Education, 34(1), 73-88.

Elorriaga, A. (2011). The construction of male gender identity through choir singing at a Spanish secondary school. International Journal of Music Education, 29(4), 318-332.

Fowler, F.J. (1993). Survey research methods (vol.1). Londres: Sage.

Guereña, J. L. (1998). De París a Barcelona (1993-1996). El Proyecto Sociedades musicales y cantantes. En J. Carbonell y J. Guberna (Coord.), Els orígens de les associacions corals a Espanya. Barcelona: Oikos-Tau.

Jordana, J. (2000). Instituciones y capital social: ¿qué implica qué? Revista Española de Ciencia Política, 1(2), 187-210.

Labajo, J. (1987). Aproximación al lenguaje orfeonístico en España. Valladolid: Diputación Provincial de Valladolid.

León, O. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicologia y Educación. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.

Masso, A. (2013). Community choirs in Australia. Music in Communities Network, Music Council of Australia. Disponible en http://musicinaustralia.org.au/index.php?title=Community_Choirs_in_Australia

Nagore, M. (1988a). Aportaciones al estudio del movimiento coral en España. En X. Aviñoa (Ed.), Miscel.ània Oriol Martorell. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Nagore, M. (1998b). El origen de las sociedades corales en el País Vasco. En J. Carbonell (Coord.), Els orígens de les associacions corals a Espanya. Barcelona: Oikos-Tau.

Nagore, M. (1991). Orígenes del movimiento coral en Bilbao en el siglo XIX. Revista de Musicología, 14 (1/2), 125-134.

Nagore, M. (1995). La música coral en España en el siglo XIX. En E. Casares y C. Alonso, La música española en el siglo XIX. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Nagore, M. (2001). Un aspecto del asociacionismo musical en España: las sociedades Corales. Cuadernos de Música Iberoamericana, 8-9, 211-226.

Nagore, M. (2002). La revolución coral. Estudio sobre la Sociedad Coral de Bilbao y el movimiento coral europeo (1800-1936). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.

National Endowment for the Arts (2003). 2002 Survey of public participation in the arts. Washington: National Endowment for the Arts. Disponible en https://www.arts.gov/publications/2002-survey-public-participation-arts.

Research Division Note # 81. Disponible en http://www.nea.gov/pub/Notes/81.pdf.

Shortt, S. E. D. (2004). Making sense of social capital, health and policy. Health Policy, 70, 11-22.

Soriano, M. (1865). Memoria sobre las Sociedades Corales en España. Barcelona: Establecimiento Tipográfico de D. Narciso Ramírez y Rialp. Disponible en http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000047371.

Torres, J. (1982). El Origen de los Orfeones y Sociedades Corales en España. En J. Torres (ed.), El Romanticismo musical español, ritmo. Madrid: Cuadernos de Música.

Tsutsumi, M. (2007). A History of the Japan Choral Association. Tesis doctoral: Universidad Estatal de Florida. Disponible en http://diginole.lib.fsu.edu/islandora/object/fsu:176012/datastream/PDF/view

Uría, J., Guereña, J. L. y Bigot, C. (2001). Asturias. Historia y memoria coral (1840-1936). Oviedo: Federación Coral Asturiana.

Published

2018-01-18

Issue

Section

Artículos Originales